
Informacje praktyczne
-
REJSY
-
HOTELS & RESORTS
-
TRAVEL IN STYLE
-
SAFARI
-
WINE TOURS
-
INCENTIVE
-
ODPRAWA
Pasażerowie powinni pojawić się w porcie nie później niż na 2 godziny od podanej godziny wypłynięcia (rozpoczęcia rejsu). Dokładna godzina otwarcia i zamknięcia odprawy (check in) zawsze zawarta jest w dokumentach rejsowych. Jest to bardzo ważna informacja przy planowaniu podróży i przelotów. W przypadku spóźnienia statek niestety nie poczeka.
Po przybyciu do portu, w terminalu portowym należy oznaczyć bagaż odpowiednimi zawieszkami i oddać w wyznaczone miejsce. Na pokład statku pasażerowie wchodzą tylko z bagażem podręcznym. Bagaż główny dostarczany jest już bezpośrednio do kabiny danego pasażera.
Następnie pasażerowie przechodzą odprawę (check in), podobną jak na lotnisku. Po okazaniu paszportu i dokumentów podróżnych otrzymują kartę pokładową. Po odprawie obsługa wskazuje drogę do kabiny.
Do dyspozycji pasażerów zawsze dostępny jest personel portu i statku, który odpowie na pytania i chętnie udzieli pomocy. -
BAGAŻ
Nie obowiązuje żaden limit bagażu, który można zabrać na statek. Ważna jest jedynie, aby żadna z walizek lub toreb nie przekraczała 25 kg. Zalecane jest jednak zabranie jednej sztuki bagażu głównego na osobę. Całkowicie zabronione jest wnoszenie na pokład przedmiotów niebezpiecznych, takich jak broń, amunicja itp. Każdy element bagażu powinien mieć opisaną przywieszkę (nazwisko i numer kabiny). Przywieszkę otrzymuje pasażer wraz z dokumentami podróżnymi linii w biurze lub w terminalu portowym. Bagaż główny należy pozostawić podczas odprawy w porcie w wyznaczonym miejscu, następnie zostaje on dostarczony bezpośrednio do kabiny przez obsługę. Pasażer wchodzi na statek tylko z bagażem podręcznym, w którym zaleca się trzymać rzeczy wartościowe, sprzęt fotograficzny, przedmioty delikatne oraz niezbędne lekarstwa. Ostatniej nocy rejsu bagaż główny należy oznaczyć (odpowiednimi zawieszkami dostarczonymi przez obsługę statku) i pozostawić przed drzwiami kabiny. Następnie bagaż zostanie zabrany przez załogę i przekazany pasażerom w terminalu portowym po zejściu ze statku.
-
PŁATNOŚĆ NA STATKU
Na statkach obowiązuje bezgotówkowy system opłat. Pasażerowie otrzymują elektroniczne karty pokładowe, za pomocą których regulują wszystkie płatności – wydatki na pokładzie (np. drinki w barze, zabiegi kosmetyczne w salonach spa, zakupy w galeriach).
Na koniec rejsu pasażerowie otrzymują zestawienie wszystkich należności. Należności można regulować za pomocą gotówki lub karty kredytowej.
W przypadku płatności gotówką, pasażerowie proszeni są o wpłacenie depozytu na początku rejsu. (minimalna wielkość depozytu to ok. 150 EUR od osoby przy tygodniowym rejsie). Niewydane pieniądze z depozytu, zostaną zwrócone w chwili zakończenia rejsu.
Regulując płatności kartą, należy wcześniej ją zarejestrować. Po otrzymaniu rachunku i przy braku zastrzeżeń ze strony pasażera, karta zostanie automatycznie obciążona. Ściągnięcie należności z karty może nastąpić do ok. 7 dni od dnia zakończenia rejsu.Jedynym wyjątkiem jest KASYNO. Żetony w kasynie można zakupić, płacąc tylko i wyłącznie gotówką.
-
KARTA POKŁADOWA
Każdy pasażer po wejściu na statek otrzymuje elektroniczną kartę pokładową, która jest kluczem do kabiny, identyfikatorem i środkiem płatniczym.
Na jej podstawie pasażerowie mogą opuszczać i wracać na statek podczas wizyt w portach oraz dokonywać wszelkich płatności na pokładzie. Na karcie pokładowej znajdują się takie informacje, jak imię i nazwisko uczestnika, nr kabiny, nazwa statku i termin rejsu, numer stolika w restauracji głównej, tura kolacji, miejsce do którego należy się udać podczas ewentualnej ewakuacji.
W przypadku zgubienia karty pokładowej, należy niezwłocznie udać się do recepcji na statku. -
NAPIWKI
Napiwki za obsługę to dodatkowa obowiązkowa opłata serwisowa, którą pasażerowie płacą na statku (niektóre linie opłatę serwisowa zawierają w cenie rejsu). Są one doliczane do rachunku pokładowego. Wysokość napiwków jest zależna od danej linii oceanicznej oraz długości i kierunku rejsu. Jest ona jednak zawsze znana przy rezerwacji danego rejsu. Na niektórych liniach dzieci do określonego wieku są zwolnione z opłaty za obsługę, bądź otrzymują zniżki.
Dodatkowo do każdego rachunku za napoje/drinki zamawiane w barach bądź restauracjach na statku doliczana jest dodatkowa opłata tzw. 15% service charge.PRZYKŁADOWE WYSOKOŚCI NAPIWKÓW:
rejsy 8-dniowe (Europa):
10 EUR / osoba dorosła / dzień rejsurejsy dłuższe niż 8 dni (Europa):
10,00 EUR / osoba dorosła / dzień rejsurejsy po Karaibach
12,00 USD / osoba dorosła / dzień rejsu -
DRESS CODE
Dress code to etykieta ubioru, która obowiązuje pasażerów podczas wieczornej kolacji.
- FORMAL — eleganckie stroje wieczorowe (sukienki dla Pań, garnitury/koszule/marynarki dla Panów). Zazwyczaj podczas 8 dniowego rejsu są 2 wieczory, podczas których obowiązuje ten dress code.
- INFORMAL/SMART CASUAL — nieformalna, wygodna elegancja.
Do restauracji nie wolno przychodzić w strojach plażowych, klapkach, krótkich spodenkach itp.
Dress code podawany jest w codziennej gazetce pokładowej.
Dress code nie obowiązuje w restauracji bufetowej. -
INTERNET
Dostępny jest na każdym statku. Jest to usługa zawsze dodatkowo płatna. Z Internetu można korzystać w kawiarenkach internetowych oraz w kabinach (trzeba mieć własny laptop). Połączenie bezprzewodowe nie jest jednak dostępne na każdym statku i we wszystkich typach kabin. Internet można wykupić na godziny lub minuty. Średni koszt korzystania z łącza wynosi ok. 10 EUR/30 min.
-
GAZETKA POKŁADOWA
Dostarczana jest każdego wieczoru do wszystkich kabin. Zawiera wszelkie informacje dotyczące rozkładu następnego dnia: organizowanych zajęć (godzina, miejsce), wieczornych atrakcji; występów, przyjęć i innych. Obejmuje również krótki opis odwiedzanego w danym dniu miejsca/portu, informacje dotyczące położenia statku na świecie, przewidywaną pogodę na dany dzień, godziny wschodu i zachodu słońca, „dress code” obowiązujący podczas wieczornej kolacji, ciekawe wydarzenia, dostępne wycieczki fakultatywne oraz wszelkie dostępne usługi na statku z godzinami otwarcia i ich lokalizacją na pokładzie itp. Gazetki dostępne są w językach angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, rosyjskim.
-
OPIEKA MEDYCZNA
Na każdym statku znajduje się centrum medyczne, które oferuje ograniczone usługi medyczne. Za usługi świadczone w centrum pobierana jest opłata, a jej koszt zwracany przez towarzystwo ubezpieczeniowe, wyłącznie na podstawie oryginałów dokumentów wystawionych przez lekarza
Godziny otwarcia centrum medycznego podane są w recepcji i gazetce pokładowej.
Osoby regularnie zażywające leki, powinny zabrać ich zapas ze sobą, gdyż mogą być niedostępne na statku.
W przypadku wystąpienia choroby morskiej, pasażerowie powinni się udać do recepcji lub centrum medycznego po bezpłatne tabletki (seasick pills). Zalecane jest wtedy spożywanie potraw lekkostrawnych (najlepiej sucharów), owoców oraz dużych ilości wody, aby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu. -
TURA KOLACJI
W restauracji głównej kolacja zazwyczaj podzielona jest na 2 tury: wcześniejszą, ok. godz. 18:00 (first sitting) i późniejszą, ok. godz. 20:30 (second sitting). Pasażerowie mają możliwość wyboru tury kolacji podczas zakładania rezerwacji na rejs, w miarę dostępnych miejsc.